Hírek
Szilveszter Rallye 2013 - Gala

Szilveszter Rallye 2013 - Gala

Szilveszter Rally 2013 Galuska Szabolcs – Várfalvi Gábor Lada 21074  

BMW dashboard

BMW dashboard

BMW Car Dashboard Design Mindent a szemnek...    

Staff Team BT

Staff Team BT

Staff Team BT          

PRH a BRUTAL ASSAULT fesztiválon!

PRH a BRUTAL ASSAULT fesztiválon!

Talán emlékeztek még, hogy kb. fél éve kiadtuk a PRH csapattal a ’BRUTAL ASSAULT Speed Pack’...

Isle of Man TT - autóval

Isle of Man TT - autóval

Ez nem mai hír, csak most bukkantam rá, és mint érdekesség rakom ki. Júniusban itt az oldalon is...

Forza Racing Hungary találkozó 2014

Forza Racing Hungary találkozó 2014

FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...

FRH találkozó

FRH találkozó

FRH Találkozó Versenyezzünk élőben! HOLNAP!!!    

Michelisz design M3 E92

Remélem Michelisz Norbi és rajongói nem veszik sértőnek, hogy első komolyabb matricázásom a...

Karácsonyi adományozás 2012

Karácsonyi adományozás 2012

Karácsonyi adományozás Tavaly megmutattuk mindenkinek, hogy az FRH (Forza Racing Hungary)...

Forza Racing Hungary találkozó 2012-ben

Forza Racing Hungary találkozó 2012-ben

WTCC futam és FRH találkozó! Pár nap elteltével, még mindig erről beszélnek az emberek....

FRH Május 1

FRH Május 1

 A Nagy Futam      

Forza Racing Hungary találkozó 2014/3

Forza Racing Hungary találkozó 2014/3

FRH találkozó Pénzbefizetés okt. 20-ig!        

Magyar győztes a RaceStar tehetségkutató versenyén!

Magyar győztes a RaceStar tehetségkutató versenyén!

Magyar győztes a RaceStar tehetségkutató versenyén!    

Trófeafeleség – bemutatkozik az új Renault Mégane 275 Trophy

Trófeafeleség – bemutatkozik az új Renault Mégane 275 Trophy

Trófea feleség Bemutatkozik az új Renault Mégane 275 Trophy    

Bemutatkozik a Zengő Junior Team!

Bemutatkozik a Zengő Junior Team!

Bemutatkozik a Zengő Junior Team!   A Zengő Motorsport két autóval benevezett a...

Na, ezt ne!

Na, ezt ne!

A Skoda Octavia RS hazai bemutatójáról ...  

Millenium Racer

Millenium Racer

Az első Millenium Racer        

Migren Forza4 Fotópályázata

Migren Forza4 Fotópályázata

Migren fotópályázata   Katt a Bővebben gombra aztán irány kattintgatni a Forza4 -ben a...

luxustelefont ad ki a Lamborghini

luxustelefont ad ki a Lamborghini

Luxus telefont ad ki a Lamborghini   Te előrendelsz?  

Forza Motorsport a pályán kívülről

Forza Motorsport a pályán kívülről

Riport Ray Mesterrel   Milyen is az, amikor nem egy hosszabb délutáni futamot próbálunk...

Egy korszak lezárult

Egy korszak lezárult

THE END          

PRH - Michelisz

PRH - Michelisz

A PRH csapat garázsából kigördült az első Forza 4-es autó. Ami rögtön átszállításra került a...

2011 - Tököl videó

Végre elkészültem a Tökölön készült képeim összefűzésével. Ami érdekes lehet. a videóban...

FRH Karrier

FRH Karrier

FRH Karrier            

F1 - Budapest titkos pályája

F1 - Budapest titkos pályája

Budapest titkos utcai versenypályája Gondolom senkinek nem mondok újat, ha azt mondom...

Alkatrészvadászat Kínában

Alkatrészvadászat Kínában

Alkatrész- vadászat Kínában Ilyet még nem láttál...      

Emléklapok végre...

Emléklapok végre...

Elkészültek az FRH emléklapok Végre...        

B.Ú.É.K.

B.Ú.É.K. Örülök, hogy egész évben itt voltatok. Akár regisztráltként, akár csak...

Evo testközelből

Evo testközelből Szfvár. 2010-05-28 Hihetetlen élményem volt szerdán, Gunti barátom...

Kesjár Csaba

Kesjár Csaba

Kesjár Csaba ma lenne 50 éves... Sokan gondoltuk azt anno (és talán sokan hisszük még ma...

Mindent legyorsul a Nismo GT-R

Mindent legyorsul a Nismo GT-R

Novemberben érkezik a Nissan GT-R Nismo változata...    

Forza és én...

Forza és én...   Egy lelkes Forza rajongó írását olvashatjátok. Ami az FM3 és...

Trollok útján bringával 80-nal rükvercben

Trollok útján bringával 80-nal rükvercben

Trollok útján bringával 80-nal rükvercben Te be tudnád vállalni?  

Partnerkapcsolat

Partnerkapcsolat

A Bulirendszám és a Forza Racing Hungary Nagyszerű hírt közölhetek az FRH csapatagokkal!...

Forza Racing Hungary Találkozó '14 - Tiszakécske

Forza Racing Hungary Találkozó '14 - Tiszakécske

FRH találkozó Élmények...    

FRH - Bulirendszám autó

FRH - Bulirendszám autó

Újabb Bulirendszám-os autó! A márka maradt, a köntöst viszont újragondoltuk.

Forza Racing Találkozó (Frissítve, 06.04. 20:15)

FRISS INFÓK!!! A holnapi napon 9:00-tól elérhet aki akar a következő telefonszámon: +36303261063...

Xbox ONE vagy nincs?

Xbox ONE vagy nincs?

Xbox ONE vagy nincs? Bécsi túra a csodamasináért...    

Xbox Live profilvédelem

Xbox Live profilvédelem

FIGYELEM! A napokban két Xbox Live profilfeltörésről is olvastam. 

Forza Racing Hungary találkozó 2014/2

Forza Racing Hungary találkozó 2014/2

FRH találkozó Endurance!    

Gymkhana Magyarországon?

Gymkhana Magyarországon?

Magyarországon? Élménybeszámoló

[PRH] 'GUINNESS' Lamborghini Gallardo

[PRH] 'GUINNESS' Lamborghini Gallardo

Örömmel jelentem be a Primordial Racing Hungary legfrissebb kiadását. Egy S700-as Lamborghini...

Karácsonyi Adományozás

Karácsonyi Adományozás

  Ahogy már megszokhattuk több év alatt, karácsonykor akcióba lendül az XboxKlub.hu és...

Ordas kamu a fekete fallosz?

Ordas kamu a fekete fallosz?

Ordas kamu a fekete fallosz? Ott voltam. Láttam. Megtapogattam. A Nissan Deltawing, bizonyos...

[PRH] 'NÜR Classic' Porsche 550 Spyder

[PRH] 'NÜR Classic' Porsche 550 Spyder

Itt a Primordial Racing Hungary legújabb kiadása. Ezúttal az alacsonyabb osztályok szerelmeseit...

Modellautók - nem minden az, aminek látszik!

Modellautók - nem minden az, aminek látszik!

Valósághű fotók Elképesztő kameratrükkök!    

FRH Autófestő verseny nevezések

FRH Autófestő verseny nevezések

Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenye Lezárult a FRH (Forza...

Karácsonyi Adományozás 2014

Karácsonyi Adományozás 2014

Ünnepi ADOMÁNYOZÁS! ODAÉRT AZ ADOMÁNY!        

Forza Racing Hungary Autóklub

Forza Racing Hungary Autóklub a Forza 4-ben! Kihasználva a játék lehetőségeit létrehoztunk...

Luke, én vagyok az apád

Luke, én vagyok az apád

Luke, én vagyok az apád      

Replika, vagy nem replika

Replika, vagy nem replika

Replika, vagy nem replika? Mikor a kistestvér naggyá akar nőni...  

Pompás matrica a Forza 3-ban

Ismét elkészült egy pompás matrica a Forza 3-ban! Mikor Michelisz Norbi megjelent a...

Ford A-modell

Ford A-modell Akik esetleg Székesfehérváron járnak azok személyesen is megcsodálhatják...

Xbox ONE Hálózati beállítások

Xbox ONE Hálózati beállítások

Hálózati beállítások avagy az Open NAT aranyat ér      

PRH - Rongits

PRH - Rongits

Újabb autók a PRH SHOP-ban!!! Primordial Racing Hungary Kettő vas került fel, amit használjatok...

FRH nyereményjáték

FRH nyereményjáték

FRH JÁTÉK! Sorsolás        

FRH és a Forza 6

FRH és a Forza 6

FRH és a Forza 6        

Májusi Nagy Futam II

Májusi Nagy Futam II

Nagy Futam II Infiniti Red Bull Renault      

Rózsa RS - Gala

Rózsa RS - Gala

Rózsa RS 2014.06.21 - 22.      

Örökranglisták

Örökranglisták

Örökranglisták 2009.10.28.-án indult az eslő teszt futamunk. Azóta nem kevés idő eltelt és itt...

Forza Racing Hungary póló - matrica

Forza Racing Hungary póló - matrica

Forza Racing Hungary póló - matrica (UPDATE) avagy most sem fenékig tejföl az...

Tudomány a versenyautó mögött

Tudomány a versenyautó mögött

A JAS Motorsport cégről Mindent láttunk már, amit látni kell. A teszt megvolt, menjünk...

Szülinap

Szülinap

FRH 2.Szülinap "Nem kétséges mikor vette kezdetét az autóversenyzés, az nap amikor...

Légy Te is stafftag!

Légy Te is stafftag!

Jelentkezz stafftagnak és segítsd Te is a csapat működését! Szívesen segítenél az FRH...

Tűz a Veszprém Rallyn

Tűz a Veszprém Rallyn

18. Veszprém rally - 2011.07.09. Tűző napsütés, ezer fok. Sör, üditő, és szendvicsek...

Forza 6 Demo

Forza 6 Demo

Forza 6 Demo Szerintem...      

Controller Magazin és a Forza 5

Controller Magazin és a Forza 5

Controller Magazin és a Forza 5        

Együtt a legenda és az utóda

Együtt a legenda és az utóda

Együtt a legenda és az utóda Egy jól kitalált videóval népszerűsíti a nemrégiben...

Migren újabb alkotásai

Migren újabb alkotásai

Forza 4 festés Migren "tollából" Egy csokorba szedtem Migren77 újabb alkotásait

PRH autók

PRH autók

Újabb PRH autók a KlubGarázsban!!! Kettő vas került fel, amit használjatok bátran!      

Teherrobogó? Kubo!

Teherrobogó? Kubo!

Teher- robogó? Kubo!  

Karácsonyi Adományozás 2013

Karácsonyi Adományozás 2013

Karácsonyi adományozás! Egységben az erő!  

2011 LA Design Challenge

2011 LA Design Challenge

2011 LA Design Challenge A 8. alkalommal megrendezésre kerülő LA. formatervezési versenyen...

Születésnapi Köszöntő!

Születésnapi Köszöntő!

Igen, jól látod kedves barátom! Hiába csóválod a fejed, hogy ez lehetetlen, meg biztos jól...

Forza Racing Hungary találkozó 2016/1

Forza Racing Hungary találkozó 2016/1

FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...

FRH Örökranglista

FRH Örökranglista

Forza 4 Örökranglista Mivel tegnap volt pontosan 6 hónapja (fél éve), hogy megjelent a...

GT Open - Festőverseny eredmény

GT Open - Festőverseny eredmény

GT Open - Festőverseny Sorsolás!    

Tanksapka Sorsolás!!!

Tanksapka Sorsolás!!!

Gyors infó azoknak akik jönnek vasárnap valamelyik online versenyünkre! Rendhagyó...

Szirák RS - Gala

Szirák RS - Gala

Szirák RS 2014.05.23 - 24.      

FRH telefontokok

FRH telefontokok

Új FRH ajándéktárgyak!  

Forza Racing Hungary találkozó 2015

Forza Racing Hungary találkozó 2015

FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...

Forza Racing Hungary póló

Na srácok. A póló ügy. Többen megkerestek a csapatból, hogy ők szívesen rendelnének...

FRH Autófestő verseny

FRH Autófestő verseny

Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenye Van szerencsém...

FRH és a Cápák

FRH és a Cápák

Egy önzetlen felajánlás Szeretném megköszönni a Black Ball Sharks biliárd csapatnak és személy...

DTM - legjobb festés

DTM - legjobb festés

DTM - legjobb festés Festések versenye!!!      

FRH - Most akkor vége?

FRH - Most akkor vége?

Most akkor vége?      

Dashboard-ot hoz a Mitulás Báti!

Dashboard-ot hoz a Mitulás Báti!

Megjelenés december 6-án, tehát a Mitulás Báti hozza! A Microsoft bejelentette az új...

2014 összefoglaló - Gala

2014 összefoglaló - Gala

2014 Összefoglaló        

GT Open - festőverseny

GT Open - festőverseny

GT Open - festőverseny Szavazz te is!    

GAME DAY - Köridő verseny eredmények

GAME DAY - Köridő verseny eredmények

Game Day Köridő  Kattints ide és kövesd a ranglistát: LIVE...

Zöld Pokol - forma autó

Zöld Pokol - forma autó Andreas "Andy" Gülden a Nürburgring Vezetéstechnikai Akadémia vezetője a...

Michelisz Norbi itthon! 2

Michelisz Norbi itthon! 2 Tegnap délelőtt hívott Sanya, hogy ha ideje engedi akkor találkozni...

Le Mans 4H emléklapok

Le Mans 4H emléklapok

Le Mans 4H Emléklapok      

Tudsz segíteni?

Tudsz segíteni?

Van egy csapattársunk aki már több éve folyamatosan segíti a csapatot a munkájával. Ő...

Lotus és rally

Lotus és rally

Lotus a Rallyban A 70-es 80-as évek fordulójának rally világbajnokságain a Lotus sikeres gyártó...

Pendrive Tuning

Egy lelkes Forza rajongó, gondolt egyet és kettő lett belőle. Akinek mindene az autó annak biztos...

Autómatricázás az életben

Autómatricázás az életben

Ez a cikk ismét egy autó matricázásáról szól, de most fordított a...

Szilveszter Rallye 2012

Szilveszter Rallye 2012

Szilveszter Rallye 2012 Gala sporttársunk az év végén sem fért a...

Forza 5 FRH tagkártyák

Forza 5 FRH tagkártyák

ÚJ FRH TAGKÁRTYÁK! Forza 5        

PRH - Ranga

PRH - Ranga Car Pack A Forza4-ben is elkészültek a Ranga autók. Ma délután már felkerülnek a...

  • Szilveszter Rallye 2013 - Gala

    Szilveszter Rallye 2013 - Gala

    2014. január 14. kedd, 17:19
  • BMW dashboard

    BMW dashboard

    2014. január 16. csütörtök, 11:12
  • Staff Team BT

    Staff Team BT

    2014. március 28. péntek, 18:11
  • PRH a BRUTAL ASSAULT fesztiválon!

    PRH a BRUTAL ASSAULT fesztiválon!

    2012. szeptember 12. szerda, 22:54
  • Isle of Man TT - autóval

    Isle of Man TT - autóval

    2011. október 27. csütörtök, 17:59
  • Forza Racing Hungary találkozó 2014

    Forza Racing Hungary találkozó 2014

    2014. április 28. hétfő, 15:00
  • FRH találkozó

    FRH találkozó

    2013. szeptember 19. csütörtök, 19:53
  • Michelisz design M3 E92

    2011. máj. 04. szerda, 23:40
  • Karácsonyi adományozás 2012

    Karácsonyi adományozás 2012

    2012. december 04. kedd, 13:12
  • Forza Racing Hungary találkozó 2012-ben

    Forza Racing Hungary találkozó 2012-ben

    2012. máj. 10. csütörtök, 18:43
  • FRH Május 1

    FRH Május 1

    2013. április 28. vasárnap, 13:30
  • Forza Racing Hungary találkozó 2014/3

    Forza Racing Hungary találkozó 2014/3

    2014. szeptember 25. csütörtök, 23:16
  • Magyar győztes a RaceStar tehetségkutató versenyén!

    Magyar győztes a RaceStar tehetségkutató versenyén!

    2016. március 24. csütörtök, 03:35
  • Trófeafeleség – bemutatkozik az új Renault Mégane 275 Trophy

    Trófeafeleség – bemutatkozik az új Renault Mégane 275 Trophy

    2014. június 14. szombat, 21:20
  • Bemutatkozik a Zengő Junior Team!

    Bemutatkozik a Zengő Junior Team!

    2013. március 11. hétfő, 17:35
  • Na, ezt ne!

    Na, ezt ne!

    2013. augusztus 09. péntek, 10:26
  • Millenium Racer

    Millenium Racer

    2015. augusztus 25. kedd, 16:11
  • Migren Forza4 Fotópályázata

    Migren Forza4 Fotópályázata

    2012. november 30. péntek, 01:02
  • luxustelefont ad ki a Lamborghini

    luxustelefont ad ki a Lamborghini

    2013. december 18. szerda, 11:34
  • Forza Motorsport a pályán kívülről

    Forza Motorsport a pályán kívülről

    2013. január 16. szerda, 23:24
  • Egy korszak lezárult

    Egy korszak lezárult

    2018. máj. 11. péntek, 20:24
  • PRH - Michelisz

    PRH - Michelisz

    2011. október 21. péntek, 12:27
  • 2011 - Tököl videó

    2011. szeptember 20. kedd, 12:08
  • FRH Karrier

    FRH Karrier

    2014. november 18. kedd, 10:31
  • F1 - Budapest titkos pályája

    F1 - Budapest titkos pályája

    2011. augusztus 04. csütörtök, 15:35
  • Alkatrészvadászat Kínában

    Alkatrészvadászat Kínában

    2015. február 27. péntek, 18:55
  • Emléklapok végre...

    Emléklapok végre...

    2013. augusztus 25. vasárnap, 10:10
  • B.Ú.É.K.

    2012. január 01. vasárnap, 16:25
  • Evo testközelből

    2011. június 03. péntek, 22:48
  • Kesjár Csaba

    Kesjár Csaba

    2012. február 09. csütörtök, 19:39
  • Mindent legyorsul a Nismo GT-R

    Mindent legyorsul a Nismo GT-R

    2013. augusztus 11. vasárnap, 08:00
  • Forza és én...

    2011. máj. 22. vasárnap, 20:21
  • Trollok útján bringával 80-nal rükvercben

    Trollok útján bringával 80-nal rükvercben

    2013. december 19. csütörtök, 10:34
  • Partnerkapcsolat

    Partnerkapcsolat

    2012. február 17. péntek, 13:10
  • Forza Racing Hungary Találkozó '14 - Tiszakécske

    Forza Racing Hungary Találkozó '14 - Tiszakécske

    2014. július 30. szerda, 01:40
  • FRH - Bulirendszám autó

    FRH - Bulirendszám autó

    2012. november 05. hétfő, 12:38
  • Forza Racing Találkozó (Frissítve, 06.04. 20:15)

    2011. június 04. szombat, 20:15
  • Xbox ONE vagy nincs?

    Xbox ONE vagy nincs?

    2013. december 22. vasárnap, 19:43
  • Xbox Live profilvédelem

    Xbox Live profilvédelem

    2012. január 21. szombat, 13:45
  • Forza Racing Hungary találkozó 2014/2

    Forza Racing Hungary találkozó 2014/2

    2014. június 08. vasárnap, 15:10
  • Gymkhana Magyarországon?

    Gymkhana Magyarországon?

    2011. máj. 18. szerda, 00:16
  • [PRH] 'GUINNESS' Lamborghini Gallardo

    [PRH] 'GUINNESS' Lamborghini Gallardo

    2012. október 14. vasárnap, 00:17
  • Karácsonyi Adományozás

    Karácsonyi Adományozás

    2011. november 23. szerda, 06:40
  • Ordas kamu a fekete fallosz?

    Ordas kamu a fekete fallosz?

    2012. június 26. kedd, 20:57
  • [PRH] 'NÜR Classic' Porsche 550 Spyder

    [PRH] 'NÜR Classic' Porsche 550 Spyder

    2012. június 11. hétfő, 23:16
  • Modellautók - nem minden az, aminek látszik!

    Modellautók - nem minden az, aminek látszik!

    2013. december 20. péntek, 11:48
  • FRH Autófestő verseny nevezések

    FRH Autófestő verseny nevezések

    2012. március 26. hétfő, 13:53
  • Karácsonyi Adományozás 2014

    Karácsonyi Adományozás 2014

    2014. november 25. kedd, 10:05
  • Forza Racing Hungary Autóklub

    2011. október 15. szombat, 15:25
  • Luke, én vagyok az apád

    Luke, én vagyok az apád

    2013. december 31. kedd, 10:05
  • Replika, vagy nem replika

    Replika, vagy nem replika

    2013. november 29. péntek, 11:15
  • Pompás matrica a Forza 3-ban

    2011. június 21. kedd, 09:15
  • Ford A-modell

    2012. január 15. vasárnap, 15:51
  • Xbox ONE Hálózati beállítások

    Xbox ONE Hálózati beállítások

    2015. máj. 23. szombat, 19:20
  • PRH - Rongits

    PRH - Rongits

    2012. máj. 22. kedd, 02:03
  • FRH nyereményjáték

    FRH nyereményjáték

    2013. december 15. vasárnap, 17:52
  • FRH és a Forza 6

    FRH és a Forza 6

    2015. szeptember 18. péntek, 03:33
  • Májusi Nagy Futam II

    Májusi Nagy Futam II

    2014. szeptember 14. vasárnap, 07:15
  • Rózsa RS - Gala

    Rózsa RS - Gala

    2014. július 05. szombat, 02:00
  • Örökranglisták

    Örökranglisták

    2011. október 13. csütörtök, 18:19
  • Forza Racing Hungary póló - matrica

    Forza Racing Hungary póló - matrica

    2013. április 16. kedd, 00:00
  • Tudomány a versenyautó mögött

    Tudomány a versenyautó mögött

    2013. március 22. péntek, 18:03
  • Szülinap

    Szülinap

    2011. október 28. péntek, 13:33
  • Légy Te is stafftag!

    Légy Te is stafftag!

    2015. július 05. vasárnap, 16:42
  • Tűz a Veszprém Rallyn

    Tűz a Veszprém Rallyn

    2011. július 10. vasárnap, 00:11
  • Forza 6 Demo

    Forza 6 Demo

    2009. szeptember 04. péntek, 22:14
  • Controller Magazin és a Forza 5

    Controller Magazin és a Forza 5

    2015. február 08. vasárnap, 16:17
  • Együtt a legenda és az utóda

    Együtt a legenda és az utóda

    2012. július 11. szerda, 10:23
  • Migren újabb alkotásai

    Migren újabb alkotásai

    2012. október 02. kedd, 18:44
  • PRH autók

    PRH autók

    2011. november 10. csütörtök, 20:04
  • Teherrobogó? Kubo!

    Teherrobogó? Kubo!

    2013. december 18. szerda, 09:58
  • Karácsonyi Adományozás 2013

    Karácsonyi Adományozás 2013

    2013. december 02. hétfő, 21:38
  • 2011 LA Design Challenge

    2011 LA Design Challenge

    2011. november 20. vasárnap, 12:05
  • Születésnapi Köszöntő!

    Születésnapi Köszöntő!

    2011. augusztus 08. hétfő, 03:01
  • Forza Racing Hungary találkozó 2016/1

    Forza Racing Hungary találkozó 2016/1

    2016. április 14. csütörtök, 23:36
  • FRH Örökranglista

    FRH Örökranglista

    2012. április 16. hétfő, 14:19
  • GT Open - Festőverseny eredmény

    GT Open - Festőverseny eredmény

    2013. szeptember 18. szerda, 10:07
  • Tanksapka Sorsolás!!!

    Tanksapka Sorsolás!!!

    2011. december 05. hétfő, 01:12
  • Szirák RS - Gala

    Szirák RS - Gala

    2014. máj. 30. péntek, 20:38
  • FRH telefontokok

    FRH telefontokok

    2013. december 16. hétfő, 18:16
  • Forza Racing Hungary találkozó 2015

    Forza Racing Hungary találkozó 2015

    2015. április 25. szombat, 17:57
  • Forza Racing Hungary póló

    2011. máj. 20. péntek, 08:37
  • FRH Autófestő verseny

    FRH Autófestő verseny

    2012. március 07. szerda, 11:30
  • FRH és a Cápák

    FRH és a Cápák

    2011. szeptember 13. kedd, 15:16
  • DTM - legjobb festés

    DTM - legjobb festés

    2013. július 02. kedd, 12:28
  • FRH - Most akkor vége?

    FRH - Most akkor vége?

    2016. június 01. szerda, 04:02
  • Dashboard-ot hoz a Mitulás Báti!

    Dashboard-ot hoz a Mitulás Báti!

    2011. november 23. szerda, 18:03
  • 2014 összefoglaló - Gala

    2014 összefoglaló - Gala

    2015. március 06. péntek, 20:47
  • GT Open - festőverseny

    GT Open - festőverseny

    2013. szeptember 09. hétfő, 19:50
  • GAME DAY - Köridő verseny eredmények

    GAME DAY - Köridő verseny eredmények

    2015. június 27. szombat, 06:50
  • Zöld Pokol - forma autó

    2011. július 29. péntek, 13:38
  • Michelisz Norbi itthon! 2

    2011. június 03. péntek, 15:11
  • Le Mans 4H emléklapok

    Le Mans 4H emléklapok

    2014. máj. 25. vasárnap, 18:14
  • Tudsz segíteni?

    Tudsz segíteni?

    2012. november 26. hétfő, 13:29
  • Lotus és rally

    Lotus és rally

    2012. január 05. csütörtök, 15:05
  • Pendrive Tuning

    2011. máj. 02. hétfő, 23:11
  • Autómatricázás az életben

    Autómatricázás az életben

    2011. július 07. csütörtök, 22:40
  • Szilveszter Rallye 2012

    Szilveszter Rallye 2012

    2013. január 18. péntek, 06:24
  • Forza 5 FRH tagkártyák

    Forza 5 FRH tagkártyák

    2013. december 18. szerda, 13:07
  • PRH - Ranga

    2011. október 29. szombat, 14:53

Szép volt, jó volt, történelmet írtunk itthon, de semmi sem tart örökké.

Tudomány a versenyautó mögött

A JAS Motorsport cégről

Mindent láttunk már, amit látni kell. A teszt megvolt, menjünk haza, nincs itt semmi látnivaló. Tévedés: a java csak most jön. Súlyos profik, fanatikus japánok, magyar virtus.

 

 

A JAS Motorsport nem egy nagy cég. Milánótól alig egyórányira találjuk az emeletes épületet, takaros udvar, magas kerítés, pálmafák és nyugalom. Nem egész húsz alkalmazottal dolgoznak, nem is akarnak nagyon tovább bővülni, hiszen éppen a családias légkör és az egymással évek óta együtt dolgozó csapat a kulcsa annak, hogy így is eredményesek tudnak lenni és marad kapacitásuk arra is, hogy törődjenek és támogassanak mindenkit, aki tőlük autót vásárol.

Alessandro Mariani öreg motoros a szakmában, természetesen mérnöki végzettségű és mindent tud a versenyautó-építésről, amit tudni lehet. Az 1996 óta jegyzett cég hamar letette a voksát a Honda mellett, ebben szerepet játszott a Fiat 1998-tól datálható, egyre renyhébb érdeklődése a túraautók iránt. Így váltottak Alfáról Hondára, de megtartották a kötődésüket kiemelt pilótájukhoz: Gabriele Tarquini mindig is JAS-közeli ember volt és ahogy elnéztem a sajtótájékoztatón összegyűlt – a versenyprogram szempontjából kulcsfontosságú – szereplőket, hamar nyilvánvaló lett, hogy itt mindenki cimbora mindenkivel, ezek az olaszok évek óta együtt dolgoznak, kisebb-nagyobb megszakításokkal ugyanabban a közegben mozognak szerelőtől mérnökön át pilótáig. Összetartó egy társaság, még akkor is, ha legalább ötven éves mindegyikük. Ők mozgatják a versenysportot az országban, ez nyilvánvaló lett.

Mariani kiemelt szereplő, hiszen az ő cége végzi a munka oroszlánrészét és nagyon is konkrét elképzelései vannak a jövőt illetően. A nagy szoknyapecér hírében álló cégtulajdonos méltán büszke arra, amit elértek, hiszen amibe belefogtak, az jól sült el. Annak idején remekül szerepeltek a 155-ös Alfával, az STW-BTCC-Accorddal sem kellett szégyenkezniük és legutóbb a semmiből belevágtak a rali-Civicbe, amellyel már első évben megnyerték az Ezertó Ralit saját kategóriájukban. Ha valaki, akkor ők aztán tudják, hol és hogyan kell hozzányúlni egy Hondához. És ha mindehhez betársul a gyár, a Mugen-részleg és a Forma-1-es mérnökgárda, abból rossz dolog nem születhet.
A JAS-os srácok munkája nem volt könnyű, egy utcai autóból WTCC-csúcstechnikát építeni nem könnyű. Olaszokra egyáltalán nem jellemző módon azonban nagyon szigorú ütemtervvel dolgoztak és be is tartották ill. betartatták azt beszállítóikkal. Így lett a februárban megtervezett autóból júniusra guruló prototípus. Ez pedig nagyon rövid idő ilyen szinten.

Mondjuk Mariani esetében minden érthetővé válik abban a pillanatban, amikor kiderül, hogy olaszoknak még autót nem adott el. Hogy miért? Erre csak legyint egyet: üzleteljen velük a fene, soha. Így nem csoda, hogy az N-csoportos Civicek túlnyomó többsége Ausztráliában és a tengerentúlon fut. Lehet, ennek köszönheti, hogy még mindig talpon van és működik a cég.

A cég, amelyik ugyanolyan, mint a többi, nem látni igazán a siker kulcsát sehol, pedig az eredményeik magukért beszélnek: présgépek, lemezvágó gépek, tervezőasztalok- és irodák, csövek, ívhegesztők és műanyagosok. Remek műhelyszag és meglepő csend, így dolgozik itt mindenki. Valószínűleg olasz mivoltuk és temperamentumuk az, amelyik egyformán hajtja előre az itt dolgozókat. Mert itt nonfiguratív szobor helyett egy piedesztálra állított bukóketrec díszíti az udvart. Ezek tényleg őrültek.

Súlycsökkentés, ez a legnagyobb feladat számukra. Egy versenyautó szempontjából rengeteg fölösleges kramanc akad egy utcai autóban. Nem csak a kárpitok- és komfortberendezések, hanem a pótkerék teknője vagy az ajtó merevítései, a különböző zajszigetelő- és terelőlapok a karosszéria üregeiben. A Civic nagy előnye, hogy – köszönhetően a gombócformának – iszonyatosan merev maga a bódé. Ráadásul a JAS eleve úgy tervezte magát a bukócsövet, hogy csak ott adjon plusz támaszt, ahol arra okvetlenül szükség van. Ennek ellenére – természetesen – egy iszonyatos pókhálónak tűnik a mászóka, de a jelenleg érvényes FIA-előírások már megkövetelik ezt. Jóval ezer kiló alá mentek a súllyal és ez jó, mert így a minimális súlyozáshoz szükséges ballasztot ott helyezték el, ahol csak akarták.

Az előző esti vacsorán – Monteiro és Tarquini mellett – legalább olyan fontos (ha nem fontosabb), ám kevésbé ismert emberek is megfordultak az asztalunknál. Ők azok, akik odaát Japánban megtervezték magát a motort. Neveik nem forognak közszájon, szakmai berkeken belül azonban rendkívül megbecsült emberek, fejükben sok-sok tudással. Érdeklődésemre, hogy egy szériaváltozatban csaknem kilencezret pörgő Honda-motor miért nem forog a versenyautóban 6700 fölé, elmondták, hogy az a fordulatszám-tartomány, amelyben Norbi és a többi pilóta az autót használja a valóságban még bőven a sötétzöld tartományban lenne a 12 ezerig skálázott fordulatszámmérőn. Ugyanis szűkítő nélkül pontosan ennyit forog a feltöltött ezerhatszáz köbcentis négyhengeres. T-i-z-e-n-k-é-t-e-z-e-r, az már egy sportmotornak is becsületére válik.

A Honda szerint ez nem nagy truváj, meg tudták oldani már a nyolcvanas években is, igaz, akkor a Forma-1-es Honda edzőmotorok 1200 lóerőt adtak le, körülbelül egy fél napig. De ezt figyelembe véve manapság már üzembiztosan (versenyautó-szinten természetesen) hozható közel ötszáz lóerő is belőlük. A 33 milliméteres – kötelezően felszerelt és leplombázott – szűkítő azonban gátat szab a túlzott teljesítménynek (és a beszívott levegőnek). Így is van még tartalék a 2.5 barral megfújt motorban, ez a jövőbeli fejlődés garanciája.

Daiszuke Horiochi neve szintén nem túl ismert. Nos, jegyezzék meg nyugodtan, mert ő az az ember, aki harminc éve ott áll a Honda Motorsport élén. És ha belegondolnak, mit ért el a Honda az utóbbi harminc évben, rájönnek, mekkora kapacitás is a finoman kopaszodó mérnökzseni.

Ott volt a Forma-1-es motorok születésénél, az Indycar-széria motorjain is ő dolgozott és nagyjából minden Honda versenymotor az ő kezein ment keresztül (japán GT, LeMans-széria). Ez az az ember, aki órákon át képes előadni a kipufogógázok örvényléseiről vagy a hengertöltés dinamikájáról. Nos, egy ilyen kapacitású ember aztán leül és ugyanolyan komolyan véve a munkát, nekiesik egy szögegyszerű, négyhengeres kis versenymotornak.

És – már annyiból is, amit megmutattak – látszik, hogy komolyan darab lett ez is. Hogy beleláthassunk egy kicsit abba, mi az igazán nehéz ebben, megmutatta, hogy mire kell figyelni és mit kell optimalizálni egy olyan egyszerű folyamatban, mint a levegő motorba jutása.

Az airbox-kialakítása az első, ami nagyon fontos. Aztán ott van maga a szívócső: 255 és 180 milliméteres hosszal próbálkoztak. Mindkettőnek van előnye és hátránya, hiszen a hosszú szívócső jobban alakítható, nagyobb a kapacitása és ötezres fordulatszám fölött garantálja, hogy a motor nem fog fuldokolni és a hengerekbe elég levegő kerül. Ráadásul a horizontális (swirl) és ami még fontosabb – vertikális – tumble – légáramot is sokkal jobban kordában lehet tartani. A vertikális légáram (légörvény) talán a legfontosabb a motor levegőellátása szempontjából ezért magát a szívócsövet érdemes olyan tölcsérszerűen kialakítani, hogy minél inkább elősegítse a motor töltését. A hengerekben nő a nyomás, gyorsabban töltődnek, ilyenkor a gyújtási ciklus módosítása is szükségszerűvé válik, hogy magasabb fordulaton ne kopogjon be a motor. Ezzel – természetesen – nem is kicsi teljesítménynövekedést lehet elérni, azonban amit nyernek a réven, azt elveszítik a vámon. Ugyanis a hosszú szívócső előnyei hamar elvesznek, mivel 5250-es fordulatszám mellett már jelentkezik a 33 milliméteres szűkítő negatív hatása. Röviden még ki tudják tolni, hiszen a szűk keresztmetszeten keresztül gyorsabban képes áramolni a levegő, de magasabb tartományban már hátrány, a már említett rezonáció miatt pedig romlik a hatásfok, veszik a teljesítmény.

 

Ezért kiagyaltak egy 180 milliméteres, rövidebb szívócsövet és hetekig tartó áramlástani buzulás után létrehozták a (általam csak annak hívott) Mágikus Csiklót, ami egy formatervezett pöcök a szívócső összeszűkülő részében. És ez nem ám csak egy véletlenül odatüsszentett darab műanyag, nem kevés munka van abban, hogy éppen oda és olyan formában került. Ez garantálja, hogy a vertikális légörvény pluszban rásegítsen a hengertöltésre és ugyan bizonyos fordulatszám-tartományban teljesítményt veszítenek a hosszabb szívócsőhöz képest, de végeredményben többet nyernek.

Maga a hengerfej totálisan átdolgozott, ott kő-kövön nem maradt. A növelt kapacitású vízpumpa biztosítja minden egyes henger hűtését mégpedig úgy, hogy mindegyiket egyszerre hűti, ugyanolyan hőfokú hűtőközeggel. A szériaautóban a hűtővíz a hengerfej egyik felén lép be, a másikon ki, így törvényszerű, hogy az utolsó hengert már érezhetően melegebb közeg hűtené. Ez utcai használat mellett nem jelent gondot, egy ilyen erősen túldúsított versenymotornál viszont jelentősen kihatna a megbízhatóságra így szükség volt erre a megoldásra, ami a maga nemében nem kis mérnöki bravúr.

A megbízhatóság kulcsfontosságú volt számukra, mi sem mutatja ezt jobban, mint a tény, hogy a bevált módszerekkel ellentétben meghagyták mindkét kiegyensúlyozótengelyt. Igaz ugyan, hogy pár lóerő teljesítményt veszítettek ezzel, a négyhengeres motor járása azonban így sima marad (hiszen a négyhengeres motorok a gyújtási sorrendnek és négyhengeres mivoltuknak köszönhetően amúgy sem kulturált járásukról ismertek) és fölösleges rezonanciával nem akarja magáról lerázni a segédberendezéseket.

Mindent összevetve a motor a maga 320-330 lóerejével ugyan valószínűleg nem a legerősebb, de van még benne tartalék, az esetleges – erőből fakadó – hátrányt pedig bőven kompenzálja a remek stabilitás a féktávokon (ezt mindhárom pilóta kiemelte), a nagyon jó kanyartulajdonságok (Monteiro meglehetősen keményen támadja a kanyarbejáratokat, de kiemelte, hogy az autó zseniálisan fordul) és a minimális gumikopás. Bár ez utóbbi negatív mellékhatása, hogy egy körön nehéz gyorsnak lenni az autóval (Tarquini és Norbi szerint), ezért az időmérőkön nem lesz könnyű dolguk. Cserébe az abroncsok végig egyenletes teljesítményt adnak le.

A rugóstagokat a JAS által megadott paraméterek mellett az Intrax szállítja, a fékeket az AP és a Brembo.

Nagyjából ennyi minden derült ki az esti vacsorán és a másnapi sajtótájékoztatón az autóról. A mérnökökről pedig az, hogy ezek totális fanatikusok és nem csak szeretik, hanem tisztelik is a munkájukat, nagyon komolyan megküzdenek minden százaléknyi plusz teljesítményért, minden grammért. Közben persze kiderült az is, hogy Tiago Monteiro egyáltalán nem olyan nyálhuszár, mint sokan gondolják, privátban egy egész kellemes srác, aki forgatja az üzleteit, imádja a családját és természetesen van a garázsban (többek között) egy utolsó szériás, levegős Porsche 993 GT2-je, ami jó ízlésre vall. Valamint négy-öt motorja (markolathínár nélkül), köztük egy Husaberg 450Fe - amiért külön piros pontot kapott tőlem lélekben - és aktívan motorozik.

Valamint telefonjából előkerült pár kép, de ez már egy másik történet. Legyen elég annyi, hogy Bernie Ecclestone íróasztalát egy műanyagból formázott, félméteres, nagyon élethű dollárkupac is díszíti.

Délután négyig kellett volna, hogy tartson a program a JAS Motorsportnál, de három körül már végeztünk, lassan mindenki a kisbuszok felé szállingózott, csak mi nem, hiszen 21.15-kor indult a gépünk: csak mi maradtunk a kerek – morzsával borított – asztal körül a JAS nagytermében.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy éber tekintettel fürkésztük a jövőt, hiszen valójában véreres-táskás szemekkel meredtünk a monitorokra és egymásra. Norbi is a fekete mellényében és gúnyájában (amíg nem végleges a színvilág, addig ilyen semlegesben nyomják) csendesen bólogatott, mint az eperfa lombja, gondoltam, nem hagyom aludni:

- Na jó, véget ért a móka mára, mit nem mondtál még el? Nagyjából érzed az autót ennyiből?
- Ja, ja, nagyon-nagyon jó, hogy már ültem benne, hogy mentem vele, ez az összeszokási fázis lerövidül, szerintem képben leszek, mire kezdünk. Pláne, ha sikerül kijutnom még a monzai tesztre.

- Mi az, ami kellemesen meglepett? Mit emelnél ki, mint nagy pozitívumot?
- Féktávon rettenetesen stabil az autó, iszonyat rövideket lehet vele fékezni. A BMW-hez voltam szokva, annak a féktávjai vannak még bennem de rá kellett jönnöm, hogy a Civic akkor jó, amikor úgy érzem, hogy már elfékeztem magam. Na akkor találom meg éppen az érintőt, ez remek. A másik, hogy a motor jól veszi a lapot, remekül pörög fel és főleg gyorsan. A kocsi jól vezethető, sokkal kevésbé alulkormányzott, mint a Seat volt.

- Március 14-16 lesz a következő tesztidőpont, szerintem készen lesz addigra az autód?
- Őszintén szólva nem tudom. Szerencsére nagyon korrektül viselkednek velem, mert nem álltatnak és nem ígértek meg semmit a JASnál. Bízom benne, hogy készen lesz, de ha nem, akkor sincs nagy baj, megyek ezzel a prototípussal, amivel tegnap.

- Benne van a dobogó? Hogy érzed?
- Abszolút, ha nem is az elején, de a szezon közepétől már ott lehetünk a csúcs közelében.

 

(forrás: Totalcar - Magazin)

NINCS jogosultságod hozzászólást írni!